Sådan slipper du af med plantar fasciitis

Add a video to tell your story

Sådan slipper du af med plantar fasciitis

Gaitline er designet til at reducere plantar fasciitis (smerter i hælen og midt under foden). Her kan du læse mere om årsagerne til plantar fasciitis og hvordan GaitLine skoene kan bidrage til at løse problemet.

Når du bruger Gaitline sko, sker der tre vigtige ting: hælbenet rettes op, fodbuen understøttes og - kropsvægten balanceres præcist gennem foden. Dette reducerer fejlbelastninger i plantar fascia (en bindevævsstruktur under foden). Dermed reduceres også smerterne relateret til din plantar fasciitis.

9 ud af 10 kunder rapporterer om betydelig forbedring efter kort tids brug.

"Valg af sko kan være en vigtig faktor i forebyggelse og behandling af plantar fasciitis."
- Clinical Practice Guideline for the Diagnosis and Treatment of Plantar Fasciitis" Journal of Foot and Ankle Surgery 2018

Hvorfor opstår plantar fasciitis?

Er det smertefuldt at gå og stå? Har du ondt under foden, når du står op om morgenen? Det kan være plantar fasciitis, en betændelsestilstand, der opstår i plantar fascia (bindevævet under foden) eller i bindevævets fæsteområde til hælbenet.

Plagen opstår som følge af fejlbelastning eller overbelastning i bindevævet.

Når du går, er det hælen, der rammer jorden først. Hælbenet bestemmer i høj grad, hvordan kropsvægten balanceres gennem foden frem mod tæerne. Faktum er, at rigtig mange har hælben, der ruller for meget indad. Dette forårsager en overdreven indad-rulning af hele foden (overpronation), som igen fører til fejlbelastninger af det plantare bindevæv og kan skabe smerter under foden.

Hvis du går meget på hårde overflader og/eller bruger forkerte sko, forstærkes risikoen for indad rulning af hælben og overpronation. Dermed øges chancen for fejlbelastning af plantar fascia og sandsynligheden for at opleve plantar fasciitis.

Hvorfor hjælper Gaitline med at slippe af med plantar fasciitis?

Der er tre faktorer i GaitLine skoens sålkonstruktion, der hjælper med at forhindre udviklingen af plantar fasciitis:

1. Sålen balancerer hælbenet, når hælen møder trykket fra underlaget.

2. Sålen sørger for, at fodbuen opretholder sin naturlige form.

3. Sålen fordeler kropsvægten på en fordelagtig måde gennem hele foden. Det reducerer fejlbelastninger, når du står og går.

Sko mod plantar fasciitis

Hvis du først har udviklet plantar fasciitis, bør du overveje, hvilke sko du bruger i dagligdagen. Sko kan reducere den plantare smerte, men også gøre den værre.

Mange bløde løbesko kan opleves som meget behagelige i købsøjeblikket. Men det bløde sålmateriale har tendens til at blive slidt i løbet af kort tid, og sålen ændrer form. Den "slidte" sål kan resultere i, at foden styres ind i fejlstillinger, hvilket provokerer fodens konstruktion. Plantar fasciitis er en udbredt konsekvens af sådanne fejlstillinger.

Du bør derfor bruge sko med et fastere sålmateriale, der er i stand til at give tilstrækkelig støtte til foden, når du står og går. GaitLine-sålens konstruktion og materialevalg er lavet netop for dette formål.

Se vores udvalg